Translate

Followers

EZ Q

Rabu, 25 November 2009

Marah betul lah ..

kenapa kita cepat nak rasa marah ??

assalamualaikum .. salam perjuangan

saja timbulkan persoalan untuk semua. sebabnya saya sendiri pun semasa menulis artikel ini pun sedang dalam perasaan marah dan tak puas hati. salah satu daripada sebab marah ialah kerana tak berpuas hati dengan apa yang berlaku didepan mata. bukan kata orang dewasa saja yang reti marah malahan kanak-kanak dan juga bayi yang baru lahir pun reti marah disebabkan marah ini adalah salah satu daripada sifat naluri manusia. melalui kemarahan, seseorang itu akan dapat meluahkan perasaan yang telah lama terbuku didalam hati.

Ada yang marah dengan sebab perselisihan pendapat, ada pula yang marah sebab tak puas hati dengan apa yang berlaku. Segalanya berpunca daripada diri kita sendiri dan kesilapan yang kita lakukan yang membuatkan kita memarahi diri sendiri atau pun memarahi dan menyalahkan orang lain. Tiada sebab orang lain yang buat silap orang lain yang kena marah. Nabi sendiri pun pernah memarahi sahabat baginda disebabkan kesilapan dan kekhilafan yang berlaku. Terkadang sebab marah ialah rasa tak senang dan tak puas hati dengan apa yang dilaksanakan contohnya pergerakan dan gerak kerja yang lambat dan lembab.

tapi yang saya cukup tak berpuas hati bila tengok kontraktor melayu buat kerja. hmm .. beza ngan bangsa lain buat kerja. Cammana tak marah kat bangsa sendiri kalau tengok gaya kerja pun tak semenggah. Bayar nak mahal tapi kerja cincai boncai seolah-olah tak de sistem.Ingatkan boleh bantu bangsa sendiri rupanya ditipu bangsa sendiri.Cammana nak kata lagi ?? kalau korang yang kena .. cammana nak selesaikan ??

Tiada ulasan: