Translate

Followers

EZ Q

Rabu, 25 Julai 2012

Dalam bersukan Boleh Berpuasa

Assalamualaikum .. salam ramadhan

Semalam kecoh pasal isu berpuasa semasa bersukan terutama isu atlit sukan olimpik yang beragama islam untuk berpuasa. Pada saya tak jadi masalah pun kalau nak berpuasa sebabnya kalau nak diambil iktibar dari kejayaan Nabi SAW dalam perang badar pun Nabi dan Para Sahabat pun menang dalam perang badar yang juga berlaku dalam bulan puasa ( Ramadhan). 

Nak kata tak boleh puasa sebab bermusafir, nampak sangat seolah-olah macam kita nie lebih pandai dari Nabi lah pulak sedangkan dalam Peperangan Badar Alkubra yang berlaku pada 17 Ramadhan tahun ke 2 Hijrah pun perintah puasa dah diwartakan. So kalau kita bangkitkan masalah tu seolah-olah kita nie pengingkari apa yang pernah dilakukan oleh Nabi SAW. Bikin Malu saja kalau Nabi Tengok Ummat Macam kita . 

(Aksi Nuri Sahin ketika bermain bersama Borussia Dortmund. Masa tengah main pun masih sempat ke tepi untuk melakukan ibadah berbuka puasa. Bermain bola bukanlah halangan untuk kita tidak berpuasa.)

1 ulasan:

otaklunyai berkata...

ada plak ula-mamak yg kununnya pandai sangat buat faqwa kata bersukan dikira musafir dan boleh utk tidak posa... apa punya dolllll... ini bersukan bukan buat ibadah... buka aurat pulak tu... musafir kepala otak apa... kot ya pun nal bodek kera-jaan jgnlah berani2 nak buat faqwa kot suka jer... inilah ula-mamak akhir zaman sanggup gadai syariat sebab nak jilat pemerintah yg sesat lagi menyesatkan...