Translate

Followers

EZ Q

Khamis, 5 April 2012

Ugut Mengugut Budaya Melayu ?

Assalamualaikum .. salam mesra


Terbaca dari laman beberapa orang sahabat apa yang berlaku dalam masyarakat sekarang nie baik kat akhbar atau pun media baru. Duk sibuk isu ugut mengugut atas sebab tidak puas hati dengan seseorang sehingga ada yang sanggut untuk membunuh.

Pe citer nie ? nak kata tak terpelajar tu ramai yang terpelajar tapi kenapa budaya ini masih lagi berleluasa dan masih lagi diwarisi turun temurin malahan ada diantaranya yang menjadikan ianya sebagai adat dan amalan dalam kehidupan seharian.

Tapi dari pemerhatian yang dibuat, ramai yang mendapati kebanyakan yang terlibat dengan ugut mengugut ini adalah antara golongan yang mempunyai masalah tekanan mental yang cukup kritikal kerana mereka jelas tidak dapat menilai malah menggunakan akal fikiran yang telah dikurniakan oleh Allah untuk berfikir.

Sewajarnya sebagai seorang insan , makhluk ciptaan Allah yang dikurniakan Akal fikiran yang waras untuk berfikir, kita mampu untuk menyelesaikan masalah tanpa mengugut mana-mana pihak dengan senantiasa berpuasa hati dengan apa yang ada serta melaksanakan apa juga yang diperlukan berdasarkan kepada kemampuan sendiri.

kalau rasa tak puas hati dengan mana-mana pihak, bawaklah kepada meja rundingan sebagaimana yang disarankan oleh Allah dalam Alquran dan assunnah dan bukan dengan melakukan ugutan dan sebagainya.

1 ulasan:

UMNO PARTI PENJARA berkata...

Kekejaman Polis - Generasi Muda Perlu Memberi Pengajaran Setimpal Kepada Pemimpin BN dan UMNO. ( Lihat sendiri BUKTI, perjuangan PUTERI dan PEMUDA UMNO tidak lagi berguna untuk generasi baru )
1~BUKTI 1
2~BUKTI 2
3~BUKTI 3
4~BUKTI 4 * (NEW)
5~BUKTI 5 * (NEW)
6~BUKTI 6 * (HOT)

Orang Muda Geng Kita - Usaha Dengan Doa ~http://www.youtube.com/watch?v=HcQD_NfslkA&feature=related



Sumpah Aku Akan Lingkupkan Putrajaya Jika Generasi Muda Terengganu Tidak Jadi Perdana Menteri Malaysia Ke-7 Sebelum PRU ke-13 Tanpa Perlu Berdolak-dalik!!
(Bukti kukuh)
1 ~ http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32381
2 ~ http://www.sabahforum.com/forum/sabah-malaysia-international-politics/topic28065.html
3 ~ http://www.utaraonline.net/v4/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22146
4 ~ http://www.selatanonline.net/v1/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3155