Translate

Followers

EZ Q

Ahad, 6 September 2009

Muhasabah : Bila Tugas Guru SMA Dicampur Aduk

assalamualaikum .. salam perjuangan

syukur Alhamdulillah kerana masih lagi dikurniakan peluang oleh Allah untuk melontarkan pelbagai idea yang saranan mahupun kritikan yang membina dalam blog yang banyak berjasa ini.

pada petang nie nak sentuh sikit dengan hasil perbincangan yang dilakukan setelah berlangsungnya pertemuan 4 mata aku dan bersama seorang rakan yang cukup akrab denganku sewaktu kami sam-sama bertugas sebagai guru di salah sebuah sekolah menengah agama. rasanya hampir setahun lebih aku tidak dapat berkunjung bertemu dengannya namun banyak juga yang dapat kukongsikan bersama dengannya bagi menambahkan ilmu Perguruan yang telah sedia ada dan sebati dalam jasadku ini.

Daripada perbincangan yang kami adakan hampir 2 jam dirumah beliau di muar, banyak masalah dan rungutan malah peringatan yang diberikan kepadaku memandangkan aku masih lagi dalam tempoh praktikum yang berbaki 1 bulan lebih saja lagi. Antara yang boleh aku kongsikan disini ialah tugas guru yang utama adalah untuk mendidik pelajar dan anak anak murid menjadi seorang yang mempunyai sahsiah yang terbaik dan cemerlang dari pelbagai aspek termasuklah rohani, emosi, jasmani dan spiritual. Malahan guru juga perlu flaksibel serta memahami situasi alam sekeliling yang berada disekitarnya.

Guru sewajarnya menjadi contoh kepada pelajar untuk membantu mereka menjadi insan yang cemerlang dan terbilang dari segi sahsiah diri. Tapi apa yang berlaku; masih lagi terdapat segelintir guru guru yang gagal dalam proses perkembangan ini dek kerana terpengaruh dengan fahaman politik yang cukup sempit sehingga sanggup mengeluarkan perkataan -perkataan yang tak sewajarnya dan sepatutnya dikeluarkan oleh seorang guru. Bagaimana kalau kita nak kata kita guru yang disayangi pelajar jika kita sanggup memaki hamun pelajar, rakan sejawat malahan terhadap pentadbir sekolah sendiri.

Guru tugasnya mendidik dan bukan pengajar. Nak mendidik bukan satu perkara yang senang dan rakanku memberi ingatan pada diriku dan kusampaikan pada semua yang membaca " Kalau tak sanggup nak pegang amanah sebagai murabbi, elok berhenti ambil surat letak jawatan 24 jam dan cari kerja lain. Satu lagi yang cukup terkesan dalam diriku; tugas mendidik bukan kira ganjaran yang lumayan. Bak kata salah seorang daripada Pensyarah Diploma Pendidikan Universiti Malaya, Kalau nak kira gaji memang tak cukup dan tak berbaloi dengan apa yang didapati jika menjadi guru tetapi kalau nak kan gaji yang lumayan tak payah jadi guru. Orang lain pun boleh jadi.

Kata-kata tersebut cukup memberi pengfajaran dan menusuk dalam hatiku. Bandingkan diri kita dengan Ulama' Silam, Kita mengajar nak kejar kemewahan dan kesenangan tapi Ulama dulu mengajar nakkan keberkatan dan rahmat dari Allah. Itulah sebabnya yang menyebabkan pelajar-pelajar sekolah menengah agama yang diajar oleh guru-guru yang terlalu taksub dengan sesuatu fahaman jadi rosak kerana ilmu yang diajar tidak masuk kedalam jiwa anak-anak tersebut.

Firman Allah SWT dalam surah As-Soff ayat 1 yang bermaksud " Wahai Orang-orang yang beriman, kenapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu buat sedangkan kamu tidak melakukannya; besarlah kemurkaan Allah terhadap apa yang kamu perkatakan "

Maksud ayat tadi jelas sekali memberikan gambaran kepada kita tentang kemurkaan Allah terhadap apa yang kita perkatakan sedangkan kita tidak lakukannya. Oleh yang demikian, kuingatkan diriku dan juga rakan rakanku tugas murabbi khalifah kecil ini bukan mudah dan sewajarnya kita semak balik diri kita terhadap apa yang telah kita lakukan. Buat rakan-rakan yang mengajar di sekolah menengah agama khususnya di johor kalau tak ade diploma pendidikan tu buatlah permohonan untuk sambung DPLI atau KPLI . kalau rasa diri tu tak layak atau tak sanggup nak jadi guru lagi, sarananku , ambillah surat letak jawatan dan carilah kerja yang boleh memberikan manfaat pada diri antum asalkan tidak menyusahkan orang lain.




Tiada ulasan: