Translate

Followers

EZ Q

Khamis, 3 September 2009

Dari Um Ke Salak Tinggi : Puasa Latihan Mengempiskan Perut

assalamualaikum ... salam perjuangan

Alhamdulillah .. marilah kita sama sama memanjatkan kesyukuran ke hadrat Allah SWT kerana masih lagi diberikan peluang oleh Allah untuk berada dalam bulan Ramadhan. Bulan yang penuh dengan keberkatan dan kemuliaan. Bulan diwajibkan untuk berpuasa disiang harinya dan amal ibadat pada malamnya. Ala kullihal yang penting kita dapat melaksanakan ibadah puasa kita dengan sempurna.

ada juga yang turut mengambil kesempatan ini dengan tujuan untuk merampingkan badan dan mengempiskan perut.nampak macam senangkan ? tak payah makan tak payah minum ; bagi yang perempuan pula tak payah nak sibuk2 nak masak pagi pagi untuk keluarga. Tapi berbeza dengan keadaan realiti yang berlaku.

Dengan lambakan masakan dan makanan yang sedap-sedap kita jadi lupa untuk menjaga kesihatan tubuh badan kita. Kita makan ikut nafsu yang membelenggu kita. Akhirnya kita jadi malas untuk melaksanakan amal ibadat yang difardhukan kepada kita. Kita jadi lalai dan leka dalam melaksanakan tanggungjawab kita. Oleh yang demikian , nak makan boleh makan tapi biarlah berpada-pada dan jangan terlalu mengikut nafsu dan kemahuan semata-mata

Tiada ulasan: