Translate

Followers

EZ Q

Rabu, 2 September 2009

Dari UM ke Salak Tinggi : Peranan Pemuda Dalam Survival Islam

assalamualaikum .. salam perjuangan

Hari ini aku diminta untuk menyampaikan satu tazkirah berkenaan peranan pemuda dalam era kebangkitan islam dan bersempena dengan majlis sambutan bulan kemerdekaan yang ke 52 peringkat sekolah, secara ringkasnya buat renungan dan perkongsian maklumat yang dapat kuberikan secara ringkas buat teman-teman seperjuangan dan juga anak-anak didik yang turut melayari bolg ini; perjuangan Islam yang dipelopori oleh baginda Nabi SAW jelas sekali didukung oleh para pemuda dan pemudi yang cintakan islam. ini kerana jika kita telusuri sirah perjuangan Nabi SAW dan para sahabat baginda, kita akan dapati kebanyakan yang menjadi qaedah sulbah dalam perjuangan nabi menegakkan ajaran yang suci dan murni adalah dari kalangan pemuda dan pemudi. contohnya dalam peristiwa hijrah nabi SAW kebanyakan yang terlibat adalah dari kalangan pemuda.

begitu juga jika kita lihat dalam hadis Baginda Nabi SAW sepertimana yang dinyatakan oleh baginda SAW "7 Golongan yang akan mendapat perlindungan dengan perlindungan Allah yang tiada perlindungan selain dari perlindunganNYA ; antaranya ialah pemuda yang cintakan masjid, pemuda yang cintakan Allah bertemu dan berpisah kerana Allah, pemuda yang takut untuk melakukan kemungkaran.

Dalam sejarah perjuangan menuntut kemerdekaan Negara juga; golongan pemuda turut memainkan peranan yang penting khususnya dalam perjuangan membebaskan tanahair daripada penjajahan british, Kesatuan Melayu Muda yang dipelopori antaranya oleh Ibrahim bin Yaacob, Dr.Burhanuddin Alhelmy,Ahmad boestamam dan yang selainnya yang akhirnya mereka ditangkap dan gugur dalam perjuangan.

Tak lupa juga, sumbangan yang diberikan oleh mujahid dakwah kurun ke 20 , Imam Asy-Syahid Hassan Albanna yang telah mengumpulkan dan melatih para pemuda islam khususnya dalam gerak kerja dakwah sehingga kita dapat lihat kesannya yang terdapat dalam gerakan dakwah-siasah yang ada dalam negara kita.

berbeza dengan pemuda yang ada pada zaman sekarang yang lebih banyak terdedah dengan perkara-perkara dan sumber maklumat yang baru. Ala kullihal, peranan orang muda sewajarnya tidak boleh diketepikan dan disalah ertikan oleh golongan yang lebih senior daripada mereka. Sewajarnya golongan senior lebih berbangga dengan adanya golongan muda yang boleh digilap dan berupaya untuk menjadi penerus survival ummah khususnya di Malaysia.

Tiada ulasan: