Translate

Followers

EZ Q

Selasa, 18 Ogos 2009

Dari UM ke Salak Tinggi (3) : Guru dulu Guru Sekarang

assalamualaikum ... salam perjuangan

rasanya lama juga jari ini tak menari untuk mencoretkan isi hati yang lama terbuku sepanjang 5 minggu keberadaan diri ini di bumi SAM Bandar Baru Salak Tinggi. Sepanjang 5 minggu yang berlalu , banyak juga ragam dan gelagat guru-guru yang dapat kurakamkan. ada antaranya yang positif dan tak kurang juga yang negatif, walaupun tak banyak namum ianya bukanlah asbab yang boleh menyekat kemaraan diriku untuk melatih diri dalam mendidik generasi khalifatullah fil alam.

sepanjang 5 minggu ini juga, aku sempat untuk mengikuti beberapa sesi pengajaran dan pelajaran yang dikendalikan oleh guru-guru yang mengajar disitu dan juga teman-teman yang sejawat dan sepraktikum denganku. masing-masing punya cara dan kaedah yang tersendiri. Guru lama masih dengan kaedah talaqqi musyafahah yang sudah menjadi satu amalan tradisi manakala guru-guru yang baru pula lebih banyak menggunakan aplikasi dan kemudahan terkini sehingga terpaksa berlumba-lumba untuk menyiapkan bahan bantu mengajar.

tapi yang pelik dan ajaibnya masih ade juga lagi pelajar yang masih tidak mampu untuk menguasai objektif yang telah dirancang. berkemungkinan juga kerana kaedah yang digunakan oleh guru tersebut gagal menarik dan meragut perhatian pelajar.namun bagi kami yang bergelar guru baru, kami punya kaedah tersendiri untuk meragut perhatian pelajar. Yang penting sebenarnya bukanlah pencapaian objektif pembelajaran tetapi kefahaman yang mendalam terhadap apa yang diajar.

Tiada ulasan: