Translate

Followers

EZ Q

Selasa, 9 Disember 2008

Antara Perasaan dan Perasan -Malaysiakini

assalamualaikum

kali nie teman nak cerita pulak perihal gelagat masyarakat kita yang cukup pelik dan menakjubkan serta intersting jika nak dibandingkan dengan masyarakat lain didalam dunia iaitu " antara perasan dan perasaan ".

teman teman tentu pelik kan kenapa saya timbulkan topik ini. sebabnya inilah salah satu daripada benda yang cukup popular dikalangan masyarakat kita. Jom kita semak satu persatu. Perasaan atau rasa satu bahagian daripada naluri manusia yang cukup penting yang perlu ada dalam diri. ini kerana kalau seseorang itu tak ada perasaan atau sebaliknya mengikut perasaan, maka ianya akan memusnahkan kehidupannya sendiri dan termasuk juga memusnahkan kehidupan makhluk lain. Bab perasaan nie selalu ditimbulkan ikut masa.

kadang kadang timbul perasaan kasih sayang apabila berada dalam keluarga terutama kepada ibu ayah, isteri (bagi yang dah berkahwin) buah hati , anak-anak dan sebagainya. kadang-kadang timbul perasaan marah dan geram apabila tak puas hati atau berlaku permasalahan dalam kehidupan.kadang-kadang timbul perasaan resah dalam diri bila ditimpa pelbagai masalah. Inilah gambaran ragam manusia. kadang-kadang ada gak perasaan sedih, pilu dan sayu bila melihat sahabat atau kawan atau saudara seagama ditindas dan dikasari. tapi itu cuma perasaan sahaja. hanya orang yang ada hati dan perasaan sahaja yang mengerti.

Tapi ada satu lagi penyakit lagi ni yang cukup berbahaya yang banyak juga menghinggapi segenap masyarakat kita iaitu penyakit cepat @ mudah perasan. Penyakit ini biasanya memberikan kesan yang cukup mendalam dalam hati dan perasaan seseorang. terkadang penyakit ini juga boleh menyebabkan seseorang lelaki atau perempuan hilang kawalan akal fikiran sebentar disebabkan pujian atau kritikan yang diberikan oleh seseorang kepada dirinya.
Maka kedua-dua benda ini banyak pertautan diantara satu sama lain sama ada secara langsung atau tak langsung. Cuma orang yang mudah perasan saja yang akan selalu bermain dengan perasaan dan kadang-kadang boleh menyebabkan hilang kawalan disebabkan terlalu mengikut perasaan. Kebanyakan lelaki atau perempuan mudah perasan apabila dipuji dirinya. malahan ada juga yang terlalu ikut perasaan disebabkan perasan. Oleh yang demikian berhati-hatilah kita pada dua-dua benda yang ada dalam diri kita ini. Muhasabah diri Tingkat Kendiri.

Tiada ulasan: