Translate

Followers

EZ Q

Rabu, 12 November 2008

TINDAKAN TAK SELARI SYARIAT UNDANG PADAH-Malaysiakini

Semalam dipaparkan di media arus perdana berkenaan dengan hukuman bunuh yang dijatuhkan kepada 3 orang yang dituduh sebagai pelaku pengebomam holel JW.Marriot jakarta yang mengorbankan ribuan nyawa yang terdapat di hotel tersebut. Malahan pelbagai kenyataan berbentuk kritikan dan pandangan yang turut dilemparkan kepada pihak pemerintah Indonesia yang telah menjatuhkan hukuman terhadap mereka yang dituduh.

saya sebagai salah seorang insan biasa, tampil bukanlah untuk menyokong mana-mana pihak tetapi saya ingin menyatakan pendirian bahawa tindakan yang dilakukan oleh pihak yang berkenaan adalah satu tindakan yang biadab dan bertentangan dengan syariat.

Dalam syariat islam ada ke diajarkan kita untuk melakukan kezaliman terutamanya kepada pesalah ?? kalau kita buka kitab -kitab yang dikarang oleh ulama terdahulu, tak satu pun ulama yang menyatakan bahawa hukuman mati yang dihatuhkan oleh orang yang membunuh ialah menembak. Apa yang saya tahu hukuman tembak ini ada lah hukuman yang digunakan oleh orang kafir terhadap orang yang bersalah.

sabda rasulullah SAW dalam satu hadis yang maksudnya lebih kurang begini:
Akan datang pada satu masa nanti, kamu akan mengikut jejak langkah ummat yang terdahulu sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta , sedepa demi sedepa hinggakan disuruh masuk ke lubang biawak yang kotor sekalipun kamu akan tetap mengikut mereka. Para sahabat Nabi SAW bertanya siapakah mereka itu wahai Rasulullah ?? Jawab baginda SAW: mereka itulah golongan Yahudi dan orang nasrani.

Firman Allah SWT dalam Al-Quran dalam surah Al Baqarah :
Tidak akan redha orang-orang yahudi dan Orang nasrani sehingga kamu mengikut agama mereka.

Firman Allah dan juga Sabda Rasulullah SAW yang dinyatakan sebelum ini jelas menunjukkan bahawa jika kita berkelakuan sepertimana yang berlaku sekarang ini maka kita pun 2X5 juga macam mereka. Oleh yang demikian, kita perlulah berhati-hati dengan setiap yang kita lakukan bagi mengelakkan kita berada dalam kelompok golongan yang mendapat kemurkaan dari Allah SWT.

Tiada ulasan: