Translate

Followers

EZ Q

Ahad, 16 November 2008

Makin Ramai Remaja Yang Lupa Agama- Malaysiakini

semalam lepas pulang dari kenduri kahwin di rumah sahabat saya mengambil peluang untuk bersiar-siar di sekitar taman tempat saya tinggal dan saya hanya menaiki motorsikal sahaja pada waktu tu. Tak lama dalam perjalanan itu saya temui beberapa orang remaja yang sedang asyik dengan tarian shuffle mereka.

kadang saya terfikir juga apa maksud shuffle tu dan apa manfaat serta dari mana datangnya shuffle tu. Kadang bila nampak remaja ini bershuffle kononnya nampak seperti anak kera yang baru terlepas dan baru bebas dari kandang. kesian kadang-kadang bila tengok gelagat mereka yang tak ubah seperti kera kehilangan ekor.

terkinja-kinja macam kera kena belacan pun ada gak. Mereka hilang perasaan malu dan kadang-kadang hilang pertimbangan dan kawalan badan akhirnya menyebabkan mereka tak hiraukan keselamatan diri.

Hati ini tertanya-tanya kemana arah tuju mereka yang sebegini?? adakah ini generasi yang bakal mewarisi kegemilangan generasi terdahulu ?? atau kerana mereka kurang penghayatan agama dalam diri. Kat mana silapnya ?? di sekolah dah diajarkan matapelajaran agama islam tapi makin ramai pulak yang tak faham islam.
Nak dikatakan kat rumah tiada penjagaan , rasanya ibubapa ada yang selalu perhatikan gelagat anak mereka tapi tak pula mengubahnya. Kat mana silapnya sampai anak-anak lupa agama ?? Takkan tak der ubat yang boleh cegah perkara ini ?? mana ustaz-ustaz dan ustazah -ustazah lepasan dalam dan luar negara ?? apa yang anda buat ?? Fikir-fikir dan muhasabah diri kita .

Tiada ulasan: