Translate

Followers

EZ Q

Rabu, 19 November 2008

hantaran penentu kasih sayang ??- Malaysiakini

mula saja cuti sekolah, bertaburan lah beberapa kad jemputan kesana kemari sebagai undangan ke majlis perkahwinan dan ramai juga kawan-kawan dan sahabat assirkami yang telah pun mendirikan rumahtangga berbanding dengan assirkami yang masih lagi single. bukan tak nak kahwin dan berumah tangga tapi kadang kadang bila tengok kawan-kawan dan sahabat nikah terkedu bila mendengarkan duit hantaran yang diminta oleh pihak pengantin perempuan.

ada yang paling murah Rm 6-7 ribu dan paling mahal setakat nie yang assirkami baru dengar ada yang sampai 20 ribu.(yang kerja biasa-biasa )tapi kadang kita terfikir gak, hantaran dan maskahwin yang tinggi-tinggi ini boleh jamin kebahagiaan dalam hidup berumah tangga ke?? sebabnya bila kita baca surat khabar setiap hari dipaparkan mengenai perkahwinan tak kiralah artis ke bukan artis, yang keluarga sederhana atau keluarga kaya, masing masing mengenakan hantaran dan maskahwin yang cukup tinggi.

sedangkan yaang meminang tu taklah kaya mana pun.kadang yang meminang tu kerjanya pembantu pejabat, cikgu tapi keluarga yang perempuan pulak letak lah harga mahal-mahal siap ada yang kata " minyak dah mahal sekarang nie , jadi hantaran pun mahal gak lah yer"" kalau tak ada 10 ribu jangan haraplah nak pinang anak orang". Inikah ukuran sebenar yang kita nak?? Dengan meletakkan hantaran yang tinggi sehinggakan sanggup untuk "menjual" anak perempuan mereka dengan harga yang tinggi.

kalau menurut pandangan islam, perkahwinan yang baik ialah dengan mahar yang murah.susah rasanya kalau mantaliti kita dah diletakkan pada kebendaan. sedangkan nabi ada ingatkan kita, Sabda Nabi SAW : kahwinlah kamu seorang perempuan itu kerana empat perkara iaitu keranma cantiknya, kerana nasab keturunannya,kerana hartanya dan kerana agamanya maka pilihlah yang beragama, nescaya kamu akan bahagia.

maknanya harta kekayaan bukanlah ukuran sebenar dalam mengukur kasih sayang.Satu lagi masalah bila, keluarga yang perempuan suka memperlekehkan kedudukan orang lain. ini satu lagi masalah yang cukup berat yang dirasai oleh kaum lelaki yang berpendidikan rendah, terutamanya yang hanya berkelulusan sijil atau diploma.

Ya, mungkin kerana gaji yang kecil ditakuti tak mampu untuk menyara keluarga tapi bukankah rezki tu Allah yang aturkan ..Kenapa kita masih lagi tak percaya pada ketentuan Allah . Kadang ada gak dengar keluhan kawan-kawan yang minta pandangan dan mengadu masalah pada assirkami mengenai ahli keluarga yang suka memperlekehkan kedudukan orang lain baik sesama biras atau ipar duai.

assirkami ini yerlah .. kalau masalah kengkawan nie kita dengar dan ambik iktibar jangan sampai berlaku pada diri sendiri.tapi kita fikir-fikirlah dan selalu muhasabah diri kita akan kekurangan yang ada pada diri kita.

Tiada ulasan: