Translate

Followers

EZ Q

Khamis, 23 Oktober 2008

POLITIK RASUAH AMALAN JAHILIYAH- Malaysiakini

assalamualaikum .. salam perjuangan buat semua teman-teman

pada kali ini saya terpanggil untuk memperkatakan mengenai isu yang cukup hangat Dibicarakan menjelang pemilihan UMNO tak kiralah sama ada pemilihan diperingkat cawangan, bahagian dan tak ketinggalan juga pemilihan diperingkat pusat.

kita sedia maklum sepertimana yang diwar-warkan dalam dada akhbar arus perdana bahawa UMNO adalah parti tunggal yang dikatakan memberjuangkan semangat kebangsaan Melayu
berbeza dengan Pas yang memperjuangkan ISLAM secara keseluruhan umumnya di Malaysia.

Dulu sebelum menyertai PAS saya juga merupakan salah seorang dari penyokong kuat UMNO tapi masa tu tak daftar keahlian sebagai ahli UMNO di mana-mana cawangan atau bahagian. Cuma tengok-tengok sahaja, iyelah masa tu zaman budak-budak sekolah masih kabur lagi dan tak nampak tentang politik kepartian lagi.Tapi setelah dikaji dan dibuat penelitian mengenai apa yang berlaku dan terjadi dalam umno khususnya pada tahun 1998 telah membuka hati dan mata seluruh anak muda seperti saya untuk mengenali parti politik yang ada di Malaysia dengan lebih dekat.

kalau ditinjau dari segi politik, UMNO mewakili golongan Melayu yang mempertahankan kemelayu-layuannya, MCA dan GERAKAN pula memperjuangkan dasar kecinaan manakala MIC pula waktu itu memperjuangkan hak orang india selain dari PAS dan DAP pula sebagai penasihat@ pembangkang kepada pihak pemerintah yang mempunyai dasar perjuangan yang berbeza.

PAS dengan Dasar ISLAMISASI manakala DAP pula dengan dasar Malaysia Malaysian yang mirip kepada dasar PAP di Singapura. Tapi pada masa sekarang ini, sebagai anak muda kita dapat lihat satu gelombang tsunami politik telah melanda khususnya seluruh tanahair ku malaysia kecuali MELAKA sahaja yang telah merobah keadaan struktur politik semasa dimana pihak kerajaan BN pimpinan Pak Lah Bedewi telah kehilangan lima negeri yang berjaya ditakluk oleh pakatan rakyat yang didokongi oleh PAS ,PKR dan DAP. Tak cukup dengan itu BN hampir pupos diwilayah persekutuan. Apa punca yang menyebabkan keadaan ini berlaku.

daripada penelitian yang saya buat selepas mengamati suasana yang berlaku, kesimpulan yang dapat saya gariskan disebabkan kegagalan pemerintahan UMNO ialah kegiatan politik Wang yang berleluasa tak kira di cawangan atau bahagian atau negeri mahupun dipusat. ini kerana bagi mereka khususnya pimpinan atau ahli UMNO tak ada duit atau duit kopi segala kerja atau projek tak kan dapat dilaksanakan dengan sebaiknya.

ataupun contoh lain yang dapat saya berikan ialah dalam pemilihan agung umno tak sah kalau tak ada pemilihan yang menggunakan wang atau rasuah untuk meraih undi. Lagi tinggi jawatan yang ingin dimenangi lagi besar bayaran yang diperuntukkan dan ditawarkan. kalau takat ketua cawangan, duit peruntukan pun boleh abis buat belanja saja.

tak samakah apa yang berlaku sekarang ini dengan apa yang dilakukan oleh orang kafir quraisy ke atas nabi SAW khususnya untuk menyekat kemaraan dakwah Nabi SAW di Makkah.

Di Makkah, golongan bangsawan quraisy menggunakan wang untuk meraih sokongan dan kedudukan yang tinggi. Maka jelaslah kepada kita bahawa parti jahiliyah ini sama sahaja sepanjang zaman dan untuk merobah keadaan ini dari berlarutan,jom sama-sama kita hijrah kepada golongan yang ingin memperjuangkan islam secara keseluruhan.

Tiada ulasan: