Translate

Followers

EZ Q

Sabtu, 25 Oktober 2008

BUKAN NAK BAGI FAHAM BAGI PENING ADALAH ..-Malaysiakini

KANGAR 24 Okt. — Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin mencadangkan Kementerian Pelajaran mewujudkan mata pelajaran Fekah Interaksi Antara Agama bagi memupuk keharmonian hidup masyarakat berbilang kaum dan agama di negara ini.

Katanya, mata pelajaran yang khusus kepada para pelajar Islam itu akan mendedahkan mereka terhadap prinsip, adab dan hukum Islam ketika berinteraksi dengan kalangan bukan Islam.

“Dalam negara berbilang kaum seperti Malaysia, salah sangka yang semakin meningkat memerlukan mata pelajaran itu disegerakan,” katanya kepada pemberita di pejabatnya di sini hari ini dan menurutnya cadangan itu pernah diketengahkan pada 2007.

Sementara itu, beliau menyokong cadangan anggota Parlimen Kulim/Bandar Baru, Zulkifli Noordin supaya kerajaan membina sebuah masjid Cina di Kuala Lumpur dengan segala kegiatan dan khutbahnya dalam bahasa Mandarin.

Beliau berharap masjid Cina direalsisasikan agar komuniti itu lebih memahami Islam

ulasan
assirkami:
cadangan yang diberikan oleh DR.MAZA tu pada saya nampak macam tergesa-gesa dan membebankan pelajar khususnya pelajar sekolah menengah.saya berani mengatakan begitu kerana jika kita lihat disekeliling kita kita akan dapati tak ramai diantara anak-anak melayu khususnya yang beragama islam, namanya islam tapi mereka tak faham apa itu islam.

nak berdakwah pada orang yang bukan islam untuk faham islam tu tak salah dan dialu-alukan tapi sebelum kita dakwah pada orang yang bukan islam, sayugianya kita perbetulkan dulu aqidah dan pegangan anak-anak melayu islam yang berada dalam komuniti kita.

nak dak wah atau nak mengajak orang pada islam bukan satu benda yang mudah tapi nak membetulkan aqidah juga satu tanggung jawab yang besar. Tak kiralah dimana juga kita berada kita dapat lihat berapa ramai anak muda yang telah rosak aqidahnya dan sahsiah diri yang tiada dalam diri.

kalau kita lihat dalam konteks negeri sahaja, saya ambil contoh di negeri melaka sahaja, bilangan guru agama khususnya ustaz dan ustazah yang mengajar di sekolah menengah kebangsaan terlalu kritikal dan ukup mengecewakan. ini kerana kerajaan terlalu memandang serius terhadap program jqaf yang memberikan pengkhususan pada sekolah rendah sahaja. apa pula jadi dengan pelajar sekolah menengah?? dengan bilangan guru yang terhad khususnya ustaz makin ramai anak muda khususnya pelajar sekolah yang buta agama.

saya pernah nyatakan sebelum ini dalam entry saya yang bertajuk ramai anak melayu buta agama, saya turut nyatakan bahawa disebabkan kekurangan guru agama di sekolah khususnya ustaz telah mengundang pelbagai masalah seperti yang tidak berpuasa dalam bulan ramadhan,berjudi dalam sekolah,melakukan maksiat di tepi tandas malahan ada yang tak tau sembahyang.

Jadi saya merasakan tak perlulah nak tambah subjek yang dapat memberatkan kepala dan otak pelajar. cukuplah ditambahkan sahaja bilangan guru yang dapat membentuk anak-anak kita menjadi insan yang sempurna dan berakhlak mulia.

2 ulasan:

Unknown berkata...

tak kenal maka tak cinta.....

kegagalan institusi pendidikan Islam sekarang kurang mengenalkan Allah....
maka ramai yang belajar agama kerana untuk lulus periksa....

buktinya....

berapa kerat pelajar kita yang hafal asmaulhusna?

Ibnu Mohyeddin berkata...

tulah yang saya nyatakan .. pendidikan islam khususnya yang menggunakan kaedah penerapan kepada konsep islam hadhari tak berikan manfaat dan kesan apa -apa