Translate

Followers

EZ Q

Sabtu, 19 Disember 2009

STAY IN JAMAAH OR OUT FROM JAMAAH ??


Assalamualaikum ... salam perjuangan 
Hari ini saja nak bawa topik berkenaan dengan tajuk kat atas tu.Dua hari yang lepas saya menghadiri satu halaqah perbincangan yang diadakan di Balai Islam Serkam Darat, Merlimau Melaka. Jangkanya pada malam itu, Ketua Dewan Ulama PAS yang akan hadir untuk membentangkan kertas kerjanya yang bertajuk Wala dan Barra'. Tajuk yang cukup penting dan cukup panas kalau dibincangkan bila kita tengok situasi politik negara yang tak menentu sekarang ini walau pun nampak tenang tapi sebenarnya bermasalah. Akan tetapi disebabkan pembentang ada  masalah yang tak dapat nak dielakkan akhirnya digantikan oleh ketua dewan pemuda PAS, Ust Kamaruddin Hj. Sidek. 


Wala' nie kalau dari segi bahasanya membawa maksud taat atau setia dengan kata lain ketaatan dan kepatuhan yang tidak berbelah bahagi hanya kepada Allah SWT . Manakala Al-Barra' pula dari segi bahasa mudahnya ialah berlepas diri atau benci terhadap sesuatu atau pun enggan menghiraukan apa yang berlaku. 


Dalam ertikata hidup berjamaah atau pun berkomuniti dan berorganisasi, wala merupakan satu tuntutan yang cukup berat dan penting. tidak kiralah dimana juga kita berada baik didalam keluarga atau masyarakat atau pun dalam bernegara. Ungkapan " tiada lah dinamakan islam itu melainkan dengan jamaah, dan tiada dinamakan jamaah itu melainkan adanya pimpinan dan tiada maknanya kepimpinan itu melainkan dengan adanya kepatuhan". 


Dalam hal ini, islam cukup mementingkan kebersamaan dan kesepakatan dalam segala hal dan terpulanglah kepada kita sama ada ingin melaksanakannya atau tidak.

Tiada ulasan: