Translate

Followers

EZ Q

Khamis, 29 Oktober 2009

Dari UM ke Salak Tinggi :Kenapa Suka Sangat Buat Hal Masalah ??

Assalamualaikum .. salam perjuangan


Menjelang hari esok yang merupakan hari terakhir aku berada di Bumi SAM BBST, pelbagai suka dan duka yang dapat kuperhatikan dan pelbagai kderenah dan gelagat yang dapat kuperhatikan didepan mata kepalaku sendiri secara live. Antara yang menarik perhatian dan pemerhatianku selama 4 bulan di SAM BBST ialah bagaimana hukuman yang dijalankan disekolah yang kebanyakannya berkaitan dengan masalah disiplin.


Heran dibuatnya, kenapa pelajar pada masa sekarang nie suka sangat nak buat masalah. Dah lah buat masalah tak nak mengaku pulak. Hish.. sabar ajelah yang dapat kupujuk dalam hatiku dan ku doakan moga mereka dapat hidayah daripada Allah.


Terkadang terfikir juga dalam benak kepalaku, agak2 tak seonokkah cikgu cikgu kalau setiap hari datang ke sekolah dengan tidak merotan dan memukul pelajar? tak seronokkah kita kalau pelajar datang kesekolah dengan tidak membuat masalah dan membawa masalah kepada guru dan para pelajar lain??


Yang guru pun satu hal juga, kadang kadang memang niat dalam hati kita nak mendidik tapi kenapa mesti gunakan kekerasan ?? adakah itu yang dianjurkan oleh islam ? apa yang ingin aku sebutkan disini kebanyakkan guru yang mengajar agama yang suka sangat menggunakan paksaan dan kekerasan dalam mendidik. bukan tak boleh nak rotan tapi adakah dengan merotan tu boleh ubah sikap pelajar jadi baik ?? adakah dengan mengatakan perkataan bodoh pada pelajar dapat ubah pelajar jadi pandai ?? kalau kita kata orang bodoh dan bangang kita patut nilai balik jika kita sebagai guru. Kalau kita mengatakan pelajar itu bodoh dan bangang sebenarnya kita telah gagal menjadi pendidik dan saranan aku elok resign dari jadi guru dan masuk tentera atau jadi warder.


Duk nak kejar gaji yang tinggi tapi apa yang dipertanggungjawabkan tak dilaksanakan dengan sebaiknya.




Tiada ulasan: