Translate

Followers

EZ Q

Isnin, 10 Ogos 2009

Daru UM ke Salak Tinggi (2) : HARI YANG PENUH BERMAKNA BUAT DIRIKU

Assalamualaikum ... salam perjuangan

Alhamdulillah syukur pada Allah kerana masih lagi memberikan peluang pada diriku yang masih kurang ilmu untuk menimba ilmu disamping mendidik the little khalifah at the earth.

Hari ini aku berpeluang untuk mengikuti sesi pengajaran dan pembelajaran yang dikendalikan oleh sahabatku dek kerana terdapat waktu senggang bagiku yang memberikan peluang padaku untuk memperkemas lagi kaedah pengajaran dan pembelajaran.

disamping itu dalam sesi penerangan yang disampaikan oleh penyeliaku Dr.Zawawi Ismail, sewajarnya seorang guru itu senantiasa merujuk kembali dan menilai kembali hasil pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan. ini kerana walaupun guru-guru sekolah yang rasanya lebih vetren dariku lebih banyak menggunakan kaedah talaqqi musyafahah dalam menyampaikan pengajaran namun kaedah yang sedemikian seolah-olah menampakkan yang guru tersebut masih belum dapat untuk menguasai dan mengaplikasikan pengajaran berteraskan maklumat dan penggunaan teknologi yang terkini.

selain menggunakan kaedah tradisional, apa yang berlaku dan diamalkan jarang menampakkan peningkatan kefahaman dikalangan pelajar disamping kurang menarik perhatian pelajar untuk mengikuti pengajaran guru tersebut.Kurasakan hari ini semangatku kembali bangkit dan banyak istifadah yang dapat kuambil sebagai bekal untuk menjadi guru yang disanjungi pelajar dan disayangi pelajar.

Tiada ulasan: