Translate

Followers

EZ Q

Rabu, 1 Julai 2009

BILA FUTUR KUASAI DIRI ....

assalamualaikum .. salam perjuangan ..

alhamdulillah.. minggu depan minggu terakhir aku berada di bumi UM dan mulai 20 hb akan bermula tugas baruku bagi mempraktikkan segala ilmu yang telah kupelajari di UM. Banyak juga ilmu yang dapat ku upgradekan berbanding dengan sebelum aku memasuki UM. Sempat juga aku menelefon sahabat karibku yang berada di Melaka bertanyakan sahabat-sahabat disana.

pilu rasa hati ini bila mendengarkan satu situasi yang cukup memalukan dan cukup aku tak puas hati. Hatiku jadi terusik bila mendengarkan kisah sahabat-sahabatku yang makin lama makin futur dengan jalan dakwah. aku kaget kat mana silapnya. nak kata tak de wala' dah ada walinya, nak kata tak de pimpinan ada rakyatnya tapi .. bila futur menguasai diri satu habuk pun tak jadi.

macamtu jugaklah kalau kita inginkan sesuatu perkara yang sememangnya menjadi impian kita tapi kalau kita tak berusaha dan bertawajjuh pada Allah Yang Maha Esa, sememangnya kita orang yang paling tak berguna. teringat aku pada dalil yang diguna oleh pensyarahku Dr Ghazali Darussalam, kalau kita nak dapatkan sesuatu benda yang kita inginkan kita perlu gila untuk mendapatkannya. bukan lah bermaksud kita menghidap penyakit gila tetapi bersungguh-sungguh untuk mendapatkannya.

minggu depan dah mula nak exam walaupun 3 perkara sahaja tapi ianya cukup memberi kesan dalam diri ini untuk mempersiapkan diri menghadapi segala cabaran. Bak kata negarawan Datuk Seri Anwar Ibrahim" kalau takutkan cabaran dan risiko jangan bicara soal perjuangan". Kalau kita fikirkan apa yang dimaksudkan jelas pada kita bahawa perjuangan tak pernah selesai dan kata salah seorang akhawat, sahabat saya, tiada rehat bagi pejuang didunia, rehat yang sebenar apabila kita berada di syurga . Teruskan perjuangan ...

Tiada ulasan: