Translate

Followers

EZ Q

Rabu, 19 November 2008

PMRAM peringatkan Mahasiswa-Malaysiakini

Presiden PMRAM, Ustaz Khairul Anuar Ismail mengingatkan kepada sekalian mahasiswa dan mahasiswi supaya mengambil berat faktor keselamatan di Mesir kerana ia membabitkan pihak keselamatan.

Tanpa merujuk mana-mana insiden, dalam kenyataan terbarunya itu, beliau mengingatkan visa dan pasport adalah perkara utama yang perlu diambil perhatian sewaktu berada di Mesir bahkan di mana-mana negara. Tarikh tamat visa (iqamah) dan pasport perlu diambil perhatian yang serius. Perkara lain yang harus diberi perhatian juga ialah hubungan dengan warga Arab yang lebih perlu berhati-hati.

"Sesetengah kita gemar belajar dan mengaji dengan guru-guru warga Arab atau menghadiri kelas pengajian mereka tanpa pengetahuan PMRAM, yang kita tidak ketahui status guru tersebut di sisi pihak keselamatan Mesir, ia amat membahayakan," ujar beliau. Oleh itu, pihak PMRAM menasihati agar para mahasiswa dan mahasiswi tidak menghadiri majlis pengajian atau program yang melibatkan warga Arab khasnya selain anjuran PMRAM.

"Ini kerana majlis di bawah anjuran PMRAM, pihak PMRAM terlebih dahulu akan memaklumkan nama pengisi kepada pihak keselamatan Mesir dan sebarang program PMRAM adalah dalam makluman pihak polis," jelas beliau lagi.

Untuk makluman, Mesir adalah negara yang masih diperintah di bawah undang-undang tentera dan pihak keselamatan boleh menahan sesiapa jua yang disyakinya dengan apa jua jenis kesalahan yang boleh disabitkan. Antara kesalahan yang dikategorikan "amat berat" ialah melibatkan diri dalam aktiviti menentang kerajaan atau gerakan-gerakan politik yang anti-kerajaan.

Justeru, pihak PMRAM mengharapkan agar mahasiswa dan mahasiswi Malaysia tidak melibatkan diri langsung dalam kegiatan tersebut kerana niat dan tujuan utama kita ke Mesir ialah untuk menuntut ilmu.
sumber : PMRAM,BKKIMM

3 ulasan:

Salam Ukhuwah... berkata...

salam akhi, masih ada di bumi anbiya' ya?

Ibnu Mohyeddin berkata...

salam .. ukhtie habibati .. kita dah lama balik melaka dah .. dulu yer .. sajer jer masukkan berita pasal sana .. manatau kalau2 ada kawan2 yang masih ingat kat kita

JHaZ KiTaRo berkata...

salam ziarah dari bumi Dublin. Nice blog!! Keep it up. Kalau rajin, dtg laa ziarah blog hamba.. :)