Translate

Followers

EZ Q

Sabtu, 18 Oktober 2008

Cabaran dalam perjuangan - Malaysiakini

"syeikh , malam nie ada meeting kat post harap enta dapat datang" "syeikh nak mintak sampaikan tazkirah kat surau sekian sekian boleh tak ? " " syeikh , ana minta maaf tak dapat hadir cz ada urusan peribadi ngan zaujah ana " "syeikh ana tak dapat datang cz kucing ana nak beranak so ana nak kena jadi bidan terjun lah pulak ""syekh ana tak leh lah nak bagi tazkirah ngan orang-orang tua nie kalau ngan nisa tu maybe ok lah kot ""syeikh ana tak berani lah nak kedepan cz tak reti nak bercakap"

Pergh... macam macam alasan yang mampu diberikan dan diungkapkan kalau nak mengelakkan diri. begitulah keadaannya daie atau pendakwah pada zaman sekarang nie. macam macam alasan yang diberikan untuk mengelakkan diri daripada melibatkan diri dalam perjuangan untuk menegakkan islam.

Bagi pendapat saya kalau begini keadaan nya memang padanlah jika agama lain lebih mendahuli serta lebih suka untuk memusuhi Islam. sebabnya pendakwah atau pejuang yang mengaku untuk memperjuangkan Islam sendiri tewas pada diri sendiri. mana taknya, dengan kehidupan yang serba moden dan kos sara hidup yang cukup mewah mereka terus leka dan lalai sedangkan para messionari dan musuh-musuh islam mula mengatur strategi untuk terus ke depan dan menghancur leburkan Islam.

Benarlah apa yang pernah diungkapkan oleh sahabat besar nabi SAW, Saidina Umar AlFaruq : kebatilan yang bersistem akan dapat menewaskan kebenaran yang tidak bersistem. sepatutnya para daie atau pejuang islam pada masa kini kembali untuk memikirkan apa dan bagaimana keadaan dan suasana pada masa sekarang ini dapat dibaiki dan diislahkan dengan sebaiknya.

Perancangan yang berkesan serta pengharapan yang tinggi kepada Allah adalah perkara yang sangat perlu diambil berat bagi memastikan Islam berada dimercunya.

Tiada ulasan: