Translate

Followers

EZ Q

Rabu, 17 September 2008

Peralihan Kuasa awal bakal sekat DSAI ke Putrajaya ?- Malaysiakini

Tengahari tadi Pak Lah telah mengumumkan serta menyerahkan jawatan menteri kewangan pertama kepada timbalannya Najib Tun Razak dan serentak dengan itu Pak lah pula mengambil alih tugas najib yang sebelum ini sebagai Menteri Pertahanan. Wah nampak gaya silembik sudah bertukar menjadi si gagah pulak. Apa pun jelas pada rakyat bahawa pimpinan teratas negara sekarang ini sedang menghadapi satu situasi yang cukup genting dan membimbangkan.Bukan kata tersepit dengan masalah mencari pengganti Senator Datuk Zaid Ibrahim yang melepaskan jawatan tapi dilanda pula dengan masalah parti-parti komponan Barisan nasional yang tak sudah-sudah.
Banyak kemungkinan mungkin boleh berlaku dalam situasi hari ini dan mungkinkah pelan peralihan kuasa yang dirancang pada 2010 akan diawalkan dan mungkinkah keadaan ini akan menyukarkan lagi DSAI untuk melangkah dengan 'selesanya ke Pejabat Perdana Menteri di putrajaya? Tindakan SUPP mengambil langkah keluar dari Barisan Nasional juga mungkin boleh membawa impak yang besar tapi akan membawa keburukan juga jika dilihat hanya menjadi sebuah parti yang berasingan.Sewajarnya SUPP mengambil langkah untuk bergabung dengan pakatan rakyat bagi memudahkan segala gerak kerja peralihan kuasa berjalan dengan lancar.
Tindakan DSAI tidak mengumumkan nama MP yang bakal melompat , saya lihat sebagai satu strategi yang sesuai dilaksanakan kerana ianya adalah satu taktik yang mampu menggerunkan pimpinan yang cukup takut dengan segala perancangan dan idea yang telah dikeluarkan oleh DSAI. Nampak sangat yang MP -MP BN sekarang cukup takut dan gelabah. Tapi mampukah katak melompat kali ini ??

Tiada ulasan: