Translate

Followers

EZ Q

Rabu, 4 Mac 2009

Tambah guru lelaki untuk bendung masalah disiplin

MUSIM dera-mendera di sekolah muncul lagi. Selepas isu ini senyap seketika 2008, kini timbul pula masalah yang sama. Tidak cukup dengan isu gengster di dalam dan luar sekolah, pelajar-pelajar senior seolah-olah sedang membentuk gengsterisme di asrama sekolah pula.

Kita tidak tahu siapa yang merekrut atau membentuk kumpulan-kumpulan samseng di sekolah sehingga pelbagai tindakan di luar dugaan atau batas kemanusiaan berlaku di sekolah, sedangkan sekolah sebagai institusi pendidikan yang bakal melahir generasi berilmu bukannya kumpulan samseng.Bulan lepas, berlaku kes melibatkan pergaduhan di salah sebuah sekolah menengah di Kapar, Selangor dan juga di sebuah sekolah menengah di Mukah.

Belum pun selesai kes buli di Mukah yang mana mendapat liputan meluas sehingga disebarkan di Internet, berlaku pula kes yang seakan-akan sama di Marang, Terengganu.Kita tidak tahu sampai bila masalah ini akan berterusan yang mampu mencalarkan imej sekolah dan juga institusi pendidikan. Kita juga bimbang ibu bapa akan tawar hati membenarkan anak-anak mereka tinggal di asrama sekolah kerana dikhuatiri akan dibelasah oleh pelajar senior. Hanya kerana kes-kes kecil, keselamatan anak-anak mereka terancam.Kita juga tentunya bimbang kalau-kalau pihak polis terpaksa pula melebarkan tugas mereka sampai ke sekolah, sedangkan tugas mereka di luar pun berlonggok-longgok.

Kita juga tentunya risau akan masa depan sebahagian pelajar sekolah kerana terpaksa menghabiskan banyak masa untuk menyelesaikan masalah peribadi dan bukannya terhadap pelajaran. Apa tidaknya, mana-mana pelajar yang terlibat dengan kes disiplin di sekolah, masa mereka banyak terbuang di bilik guru disiplin, bilik guru besar dan juga sampai ke balai polis jika kes-kes tersebut membabitkan kecederaan.Saya berpendapat, sudah sampai masanya pendekatan baru mesti dikenakan ke atas pelajar-pelajar sekolah seperti kata Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Datuk Alimuddin Mohd. Dom, tiada kompromi dalam melaksanakan tindakan disiplin terhadap masalah yang dicetuskan oleh pelajar di sekolah demi meningkatkan imej sekolah.

Tindakan yang setimpal dengan kesalahan atas dasar mahu membimbing dan mahu memberi pengajaran kepada pelajar-pelajar lain supaya mereka tidak berani melakukan kesalahan adalah wajar dilakukan.Sehubungan itu, guru-guru di sekolah tidak kira sama ada guru biasa mesti mengambil pendekatan proaktif dalam menjalankan tanggungjawab mereka untuk membentuk disiplin pelajar.Melepaskan tanggungjawab sepenuhnya kepada guru disiplin dan guru besar belum tentu dapat menyelesaikan pelbagai masalah yang ditimbulkan oleh pelajar sekolah.
Di samping itu, bagi pelajar di asrama, peranan warden asrama sangat penting dalam menangani setiap salah laku pelajar termasuk membayangkan pelbagai kemungkinan yang boleh berlaku di kalangan penghuni asrama. Penting juga menambah jumlah warden dan ketua asrama di kalangan pelajar supaya pelbagai masalah dapat diatasi.

Dalam pada itu, saya juga berpendapat bahawa sudah sampai masanya jumlah guru lelaki ditambah bilangannya di sekolah untuk membendung masalah disiplin. Senario sekarang adalah di kebanyakan sekolah, jumlah guru wanita lebih ramai sehingga melebihi 70 peratus.Malah nisbah antara guru dengan pelajar juga sangat tinggi iaitu seorang guru untuk mengawal lebih 30 pelajar. Ada sesetengah sekolah yang mempunyai nisbah hampir 40 atau lebih 40 orang pelajar bagi seorang guru.Langkah kementerian hendak mengurangkan nisbahnya menjadi 1: 20 tidak lama lagi merupakan satu langkah bijak dan dianggap dapat meringankan masalah disiplin di sekolah di samping memberi kebaikan dalam pelbagai aspek lain.

Kementerian juga mestilah memikirkan kaedah untuk menarik minat golongan lelaki menjadi guru supaya dapat dikurangkan perbandingan ketara jumlah guru lelaki dan wanita bagi setiap sekolah.Kesimpulannya, masalah disiplin di sekolah merupakan masalah bersama tidak kira oleh guru-guru, ibu bapa, masyarakat sekeliling dan juga pelajar itu sendiri.Walaupun sedikit sahaja jumlah pelajar bermasalah, tetapi ia mampu menjadi satu masalah dan ancaman kepada institusi pendidikan. Tidak kita nafikan, di setiap sekolah, lebih ramai pelajar yang baik dan mahu belajar. Mereka ini sebenarnya turut memainkan peranan membentuk disiplin di sekolah kerana jika mereka susah belajar kerana di kalangan rakan mereka ada yang bermasalah, masalah itu mampu diatasi oleh mereka, supaya mereka tidak bermasalah hendak belajar.

Tiada ulasan: