Translate

Followers

EZ Q

Selasa, 30 September 2008

Nostalgia Raya De Perantauan (Mesir) Bahagian 1 -Malaysiakini

assalamualaikum dan salam aidilfitri buat semua teman-teman seperjuangan. Diam tak diam dalam senyap tanpa ada signal apa -apa ramadhan telah pergi meninggalkan kita dan syawal pula muncul membawa sinar yang baru buat kita semua menandakan kemenangan mutlak bagi mereka-mereka yang berpuasa dengan ikhlas dan dengan penuh keimanan. Tapi kengkawan , malam nie saya tak nak lah bagi tazkirah pepanjang memandangkan hari pun dah makin larut cuma iyerlah sambil-sambil golek-golek kat atas tilam nie teringat pulak kenangan terindah semasa diperantauan khususnya nostalgia masa belajar dulu lah.
Nak diceritakan, saya nie lulusan mahasiswa di salah sebuah universiti yang tertua di Mesir dan biasalah kalau di mesir nie memang banyak pengalaman yang dapat ditimba khususnya kalau nak test power iman nie kuat ke tak. Tapi nak citerkan kat sini betapa seronoknya beraya diperantauan almaklum ramai gak adik2 yang belajar kat mesir yang surf laman kita nie.
memang banyak perbezaan yang dapat kita lihat berbanding dengan apa yang berlaku di malaysia. Pertamanya , saya nak ceritakan mengenai cerita bulan puasa dulu ..kita repeat dulu kenangan masa berpuasa dan juadah yang disediakan Arab nie punya cara berbuka cukup simple just buka ngan air kosong dan 3 biji kurma sahaja. Tapi kat malaysia nie Ya Allah .. punya banyak makan sampai nak bangun untuk solat maghrib pun dah tak larat. Itulah keadaan saya di malaysia. Arab nie walaupun hanya berbuka dengan 3 biji kurma tapi lepas solat maghrib dia lipat abis sampai tak leh bangun dibuatnya. Dengan nasi minyak lah ... nasi hadramaut lah .. ayam panggang .. ayam golek .. aduh .. memang syok masa tu.
Tu kisah bab puasa, sampai pulak cerita bab raya pulak. Arab nie kaau bab solat raya mereka nie tak kisah nak solat kat mana, kalau dah tak muat masjid ,,, atas tar, atas padang bola atau atas jalan pun boleh dijadikan tempat solat. kalau bab pagi raya nie kebiasaan pak-pak arab nie akan solat lebih urang jam 6.30 pagi dan ada juga antara perajar-pelajar malaysia yang join skali.

Tiada ulasan: